-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48115 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در قرآن كريم، يك بار كلمة بكه و يك بار هم مكه به كار رفته است، اين دو چه تفاوتي با يك ديگر دارند؟

1. درباره اين كه منظور از بَكّهِ در آيه شريفة (آل عمران، 96) چيست، از سوي مفسران چند احتمال داده شده است: الف ـ منظور از بكّه، همان مكه است; يعني حرف م به ب تغيير يافته، همان گونه كه در برخي كلمات عرب مشاهده ميشود; از جمله: لازم و لازب، راتم و راتب و مانند آنها(الميزان، علامه طباطبايي;، ج 3، ص 352، مؤسسه اعلمي، بيروت. ) كه هر دو در لغت عرب به يك معنا است.

ب ـ بكه از ماده بك (بروزن فَك، به معناي ازدحام و اجتماع است و اين كه به خانه كعبه، يا زميني كه خانه كعبه در آن ساخته شده بكه گفتهاند، دليل آن ازدحام و اجتماع مردم در آن جاست و بعيد نيست كه اين اسم از آغاز روي آن نبوده و پس از رسميت يافتن اين مكان براي عبادت، روي آن گذاشته شده باشد.( تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 11، دارالكتب الاسلامية. )

ج ـ در روايتي از امام صادقآمده است كه مكه نام مجموع ثمر است و بكه نام محلي است كه خانه كعبه در آن جا بنا شده است.( همان. )

د ـ براي نام گذاري خانه كعبه و محل آن به بكه، دليل ديگري نيز گفته شده و آن اين كه ماده مزبور، به معناي از بين بردن نخوت و غرور آمده است، و چون در اين مركز بزرگ، همه تبعيضات بر چيده ميشود و گردن كشان و مغروران، همانند مردم عادي بايد به نيايش برخيزند و غرور آنها به اين وسيله، در هم شكسته ميشود، به آن بكه گفته شده است.( همان. )

هـ مسجد و مطاف نيز از احتمالات ديگري است كه دربارة بكه گفته شده است.( علامه طباطبايي;، همان. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.